Od: Wojciech Majdański
Data: 11 lutego 2014 09:48Temat: RE: pytanie- linia kolejowa Szczecin- Gorzów
Do: adam.fularz
Szanowny Panie,
W załączniku przesyłam odpowiedź na wiadomość e-mail z dnia 03.02.2014r.
Pozdrawiam,
Wojciech Majdański
Stanowisko ds. kolejnictwa
Departament Infrastruktury i Komunikacji
Wydział Transportu Kolejowego i Infrastruktury
(..)
P Pomyśl o środowisku zanim wydrukujesz tego e-maila
Please consider the environment before printing this e-mail
From: Adam Fularz
Sent: Monday, February 03, 2014 3:44 PM
To: kancelaria.ogolna
Subject: pytanie- linia kolejowa Szczecin- Gorzów
Szanowni Państwo,
Opsujemy jak dokonano likwidacji linii kolejowej Gorzów- Myślibórz - Szcecin w związku z budową trasy S3 z Gorzowa do Szczecina oraz obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego oraz projektowaną/ realizowaną budową obwodnicy Myśliborza.
Pomiędzy Gorzowem Wielkopolskim a Szczecinem w związku z oddaniem do użytku drogi S3 tak naprawdę nie będzie alternatywy dla samochodu osobowego. Alternatywą byłoby uruchomienie istniejącej linii kolejowej z Gorzowa przez Myślibórz i Pyrzyce do Szczecina, dostosowanie jej do prędkości 100- 160 km/.h, wprowadzenie szybkich połączeń autobusami szynowymi.
Jest dla mnie szokiem że w województwie lubuskim prowadzi się tak skrajnie antyekologiczną politykę transportową- likwiduje się linie kolejowe, uniemożliwiając stworzenie jakiejkolwiek alternatywy dla posiadania samochodu osobowego. Jest to wg mnie przykład intelektualnego ograniczenia decydentów, którzy są nieświadomi problemów transportowych jakie trapią współczesną Europę.
Już dziś korki w większych polskich miastach to norma. Wkrótce kongestia na drogach dojdzie do Gorzowa. Wówczas nie będzie już alternatywy dla transportu drogowego, bo kilka ograniczonych osób w przeszłości nieodwracalnie polikwidowało podmiejskie linie kolejowe. Nie muszę mówić że jest to absolutny ewenement w Europie- takie decyzje można tylko podejmować w warunkach zaścianka, gdzie wszelkie nowe prądy intelektualne potrzebują dekad by się przebić. Jest dziwne, że zlikwidowano torowisko kolejowe między największymi miastami północnej części zachodniej Polski.
Jesteśmy w stanie wyliczyć straty z tego tytułu- linia między tak duzymi ośrodkami byłaby rentowna. Zlikwidowano fragmenty wokół Myśliborza. Czy umieją Państwo udzielić informacji, dlaczego zdecydowano o likwidacji połączenia kolejowego Gorzów- Szczecin? Gdyby zbudować nowy łącznik wokół Myśliborza, skracający długość trasy koljowej bez wjazdu do Myśliborza, wówczas kolej mogłaby być bardziej konkurencyjna z połączeniem drogowym. Obecnie udział transportu szynowego i publicznego na tej trasie niemal nie występuje, poza ofertą autobusów. W mojej ocenie zniszczyliście Państwo korytarz transportu zbiorowego, z nieznanego nam powodu.
Dodałem mapę on-line z zaznaczonym przebiegiem zlikwidowanego odcinka torowiska. Odbudowa w nowym przebiegu fragmentu zlikwidowanego torowiska pozwoli uruchomić kolej pasażerską, odbudowa musiałaby pobiec równolegle do drogi S3 przez odcinek kilkunastu km. Koszty to naprawdopodobniej kilkadziesiąt mln PLN. Proszę uprzejmie o krótką informację do artykułu:
-kto zlikwidował tory na odcinku Szczecin- Gorzów i
-kto pokryje koszty ich odbudowy lub koszty strat gospodarczych z tego tytułu, to mogą być setki mln PLN.
Mapa w linku (serwis Google Maps Engine)
--
Adam Fularz
Wieczorna.pl
T 604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz